dijous, 25 de juliol del 2013

17 - 18 Juny: New York City (final del viatge)

17 Juny New York (I)

És el penúltim dia als Estats Units, arribem a New York després d'haver passat un dia de relax amb la Liz Castro al seu poble de Massachussets. Tenim dos dies per visitar la ciutat i fer la darrera entrevista. Al matí visitem la zona sud de Manhattan, el Financial District, Wall Street, i la zona zero, on ja està molt acabada la Liberty Tower, que substitueix les torres bessones (World Trade Center, com li diuen aqui a New York). La visita a una de les esglésies properes on van caure les torres és força emotiva: a l'interior, hi ha fotografies i missatges a les víctimes que et posen els pèls de punta al recordar la tragèdia. Un altre onze de Setembre: els nord-americans també tenen un dia de dol en el seu September the 11th. També fem una ràpida visita a Little Italy i ChinaTown, abans de marxar a per trobar-nos amb l'Eduard Vallory (últim entrevistat).

Entrevistem l'Eduard en una trobada molt amena a la Universitat de New York (NYU). Ens parla de com veu i viu ell el procés que està passant a Catalunya. Parla del seu punt de vista sobre l'independentisme i per què creu que cada vegada hi ha més gent que votaria SÍ en el cas que finalment és fes el referèndum. Vam parlar d'això i de moltes altres coses. Realment, ha estat una molt bona i interesssantíssima aportació per al documental.

Al vespre hem quedat amb la Mary Ann Newman a casa seva, que ens ha convidat a sopar a la seva terrassa. La Mary Ann és el començament i final del viatge: ella va ser la primera persona que vam entrevistar i ens va obrir les portes de casa seva ja fa tres setmanes. Avui tornem on vam iniciar l'aventura. Al sopar també s'apunten l'Eduard Vallory i el Jordi Graupera.

Sopem a la magnífica terrassa de l'apartament de la Mary Ann. L'escenari és meravellós: el sol poc a poc es va ponent i les vistes de la ciutat són espectaculars. La companyia també ajuda: parlem de moltes coses, de Catalunya, dels Estats Units, de la vida, de les persones... Compartir taula amb persones com la Mary Ann, el Jordi i l'Eduard i a Manhattan és una experiència única i inoblidable.

18 Juny  New York (II)

És el darrer dia a New York: demà el Julio i la Neus tornaran cap a Catalunya. El Jordi es quedarà un parell de dies més abans de tornar a Barcelona. Vam venir als Estats Units en tres vols diferents, i tornarem a casa en tres vols diferents.

Ens llevem tard, recuperant-nos de molts dies intensos. Ho necessitàvem. Deixem l'hotel i ens dirigim a Brooklyn on ens espera el Jordi Graupera. A causa del tràfic, arribem una hora més tard del previst a l'apartament del Jordi a Brooklyn. Tot i el retard, esmorzem amb ell (ens prepara cafè i croissants). Després ens fa de guia pel seu entorn al barri de Brooklyn i ens ensenya diferents botigues peculiars de la zona. New York té moltes més coses al marge de Manhattan, i els carrers i botigues per on ens porta el Jordi ens donen una altra visió de la ciutat: un barri amb molta activitat comercial i riquesa ètnica.

Abans d'agafar el metro i tornar cap a Manhattan, on hem quedat amb l'Eduard Vallory, el Jordi ens proposa de tornar-nos a veure per sopar, així que acceptem i quedem que tornarem a Brooklyn al vespre.

Ens trobem amb l'Eduard just davant el monument de Colom a Manhattan, que es troba a l'entrada sud de Central Park. L'Eduard s'ha ofert a fer-nos de guia per la ciutat. El primer que fem és visitar Central Park. Lloguem unes bicicletes i pedalem amunt i avall pel cor arbrat que oxigena la gran ciutat. Central Park és enorme i està ple de petits racons de postal. El contrast de la metròpoli amb aquets parc ple de vegetació, llacs, gespa i rierols, fa de Central Park una visita obligada. La gent que passeja es barreja amb els ciclistes i els runners: és un lloc ideal per fer esport, aïllat del soroll de la gran ciutat que s'amortigua enmig d'aquest petit oasi de naturalesa.

Després de visitar Central Park, és hora de menjar una mica i l'Eduard ens porta a una de les hamburgueseries més conegudes (i amagada) de la ciutat. No es troba en cap guia turística, tot i que és molt popular entre la gent que viu a Manhattan. Dins d'un hotel de luxe, mai imaginaries trobar-te una petit local d'hamburgueses i patates fregides. Sense l'Eduard, hauria estat impossible haver-ho descobert.

Un cop amb l'estòmac ple, visitem la Cinquena Avinguda, on hi ha les botigues més luxoses de la ciutat. L'Empire State també és molt proper. Tenim la intenció de pujar al capdamunt de la torre Rockefeller (Top of the rock), però decidim no pujar-hi perquè és força car i anem cap al museu d'Art Modern, el MOMA (aprofitant que plou i els plans a l'exterior queden passats per aigua, literalment). Lamentablement, però, el museu està a punt de tancar quan arribem i ens conformem amb una visita a la botiga del museu. Queda pendent tornar-hi.

La visita guiada que hem fet amb l'Eduard ha estat extraordinària: és un pou de coneixements i segur que com a guia turístic es podria guanyar la vida. S'ofereix, abans d'agafar els respectius vols demà al matí, a fer-nos una ràpida visita al High Line i el Soho. Ens acomiadem d'ell fins demà i tornem a Brooklyn on hem quedat per sopar amb el Jordi Graupera.

El Jordi ens porta a un restaurant japonés. És l'últim sopar que fem l'equip als Estats Units. Parlem de moltes coses i el temps passa ràpid. El Jordi és una altra persona que paga la pena conèixer. A part dels seus coneixements en l'àmbit polític, històric i filosòfic, el que més ens enganxa de la seva conversa és la seva seguretat, força i passió que transmet amb les seves reflexions sobre petites coses de la vida. Al final del sopar, fem un brindis pel dret a decidir del poble de Catalunya.

Ens queden poques hores a la city. Per nosaltres, ha estat un honor i un privilegi que persones de la vàlua de la Mary Ann Newman, l'Eduard Vallory i el Jordi Graupera hagin estat tan amables i generosos amb nosaltres.